Для учнів

ПАМ'ЯТКА БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ЛІТНІХ КАНІКУЛ 

Шановні батьки!Пам'ятайте, що літні канікули для дітей - це можливість набратися свіжих сил, оздоровитися, закріпити набуті знання і використовувати їх у домашніх умовах. Звертаємо увагу на організацію відпочинку Вашої дитини  під час канікул. Приділяйте, будь ласка, більше уваги своїй дитині. Залучайте до виконання домашніх обов’язків. Тримайте під контролем проведення дозвілля сина (доньки) за межами дому у вечірній час.Пам'ятка безпечної поведінки під час літніх канікул для учнівОсь і розпочинаються літні канікули. Як завжди, кожен з нас проведе їх по-різному. Подорожі, екскурсії, море, гори, походи, багато друзів - все це чекає на вас влітку. Бажаємо усім гарного відпочинку, яскравих вражень, незабутніх зустрічей, захоплюючих мандрівок!        Але також закликаємо Вас завжди пам`ятати елементарні правила безпеки, щоб літній відпочинок не був зіпсований:
  • ØГуляти й гратися можна в місцях, які призначені для цього.
  • ØНебезпечними для ігор можуть бути сходи, підвали, горища, будівельні майданчики, ліфти.
  • ØПід час ігор у небезпечних місцях можна одержати травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.
  • ØПід час ігор не варто демонструвати свою хоробрість одноліткам, стрибаючи з великої висоти, пірнаючи з крутих схилів на велику глибину, здираючись якнайвище на дерева.
  • ØПід час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.
  • ØПід час канікул слід, як і раніше, дотримуватися правил техніки пожежної безпеки.
  • ØНе можна брати в руки незнайомі предмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідомити про місце їхнього знаходження дорослим.
  • ØПід час відпочинку на узбережжі слід обов'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу неї.
  • ØОдяг та взуття для відпочинку слід вибирати згідно із сезоном.
  • ØПісля контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.
Гарних вам канікул!
Пам`ятка з техніки безпеки на літніх канікулах 1. Правила дорожнього руху•  Ходити тільки по правiй сторонi тротуару;•  дорогу переходити не поспiшаючи;• не можна переходити дорогу навскіс;•  переходячи дорогу слiд подивитися налiво, дiйшовши до середини  зупинитися i подивитися направо;•  якщо не встигли перейти вулицю i рух транспорту почався, слiд  зупинитися на серединi вулицi i зачекати, поки рух припиниться;•  якщо немає тротуарiв, слiд триматися лiвого боку дороги, тобто йти  назустріч транспорту, що рухається. 2. Правила електробезпеки•  Під час вимикання електроприладiв забороняється витягувати вилку з  розетки за шнур;•  категорично забороняється користуватися електроприладами, в яких знайдено несправнiсть;•  не торкатися мокрими руками електроприладiв, якi знаходяться під  напругою;Пам’ятайте: зовнiшнiми ознаками несправностi електропроводки або приладiв є специфiчний запах пiдгораючої iзоляції, з’явлення іскри, перегрівання штепсельних розеток i вилок. 3. Вибухонебезпечні предмети• До виявлених вибухонебезпечних предметiв нi в якому разi не можна торкатись, перекладати, розряджати, зберiгати;• забороняється використовувати снаряди для розведення вогню;• не можна збирати, здавати снаряди в металобрухт;• виявивши вибухонебезпечнi предмети, необхiдно термiново повiдомити мiлiцiю, школу, вiйськкомат. 4. Правила протипожежної безпеки• Дотримуйтесь правил протипожежної безпеки в спекотну погоду;• гра з вогнем — одна з причин пожежi;• дотримуйтесь правил протипожежної безпеки під час відпочинку на природі. 5. Правила поведiнки на водi• Купатися можна тiльки в сонячну безвiтряну погоду при температурі повiтря не нижче 20—25С i води — не менш нiж 18—200С;• купатися дозволяється тiльки в спецiально вiдведених мiсцях;• забороняється заходити у воду глибше, нiж по пояс, людинi, яка не вмiє плавати;• не запливайте за знаки огорожi акваторiї пляжу;• грубi iгри та пустощi у водi небезпечнi для життя;• не забруднюйте воду та берег;• не подавайте хибних сигналiв тривоги;• не користуйтесь надувними матрацами, катерами та iншими предметами, якi не призначенi для плавання.  6. Правила культури поведінки (правила в громадських місцях)• Завжди прагнiть бути культурною людиною; • поступайтеся мiсцем людям похилого вiку;• поважайте старших, не будь грубим;• не гуляйте пiзнiше 21 години;• не сидiть цiлодобово бiля телевiзора, комп’ютера;• бiльше читайте художньої лiтератури. 7. Категорично забороняється• Ходити на територiї новобудов;• купатися без догляду дорослих;• розводити вогнище в лiсi, поблизу лiнiй електропередач;• iздити на велосипедi, роликах, скейтах  на тiй частинi дороги, де рухається транспорт.  8. Суворо дотримуйтесь правил:• дорожнього руху;• користування газовими, електричними приладами;• поведiнки дiтей на водi;• протипожежної безпеки.
Гарного вам відпочинку!

Система психологічної підготовки до ЗНО

Будь-який іспит для учня завжди є певною мірою стресовою ситуацією. Ще актуальнішою ця істина стає в умовах проходження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Зовнішнє незалежне оцінювання - неминучий етап життя для тих, хто хоче здобути вищу освіту. У перекладі з англійської “тестування” означає “перевірка”. І справді, під час тестування перевіряють найрізноманітніші риси людини - від знань до якостей пам'яті, мислення та вміння зберігати спокій, впевненості у своїх силах. Зовнішнє незалежне оцінювання має низку особливостей, які можуть викликати у випускників різні труднощі, в тому числі і психологічні. Процедура проходження зовнішнього незалежного оцінювання - діяльність складна, що відрізняється від звичного досвіду учнів і диктує особливі вимоги до рівня розвитку та зрілості психічних функцій.
Для того, щоб абітурієнт впевнено почував себе під час проходження тестування, йому потрібна спеціальна психологічна підготовка. Психологічна допомога абітурієнтам під час зовнішнього незалежного оцінювання передбачає, перш за все, профілактику стресів та налаштування психічної сфери учня до процедури тестування. Найбільшою проблемою в ситуації тестування стає наше хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, тривогу, впливає на продуктивність функціонування пам'яті та мисленевих процесів. Надмірна кількість гормону страху в організмі, може бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають вивчений матеріал.
Основна мета психологічної підготовки до ЗНО – це забезпечення оптимальної реалізації психічних можливостей учнів та застосування, у максимальній мірі отриманих знань, умінь та навичок під час зовнішнього оцінювання.
 Для того, щоб подолати стресовий стан, який може виникнути під час підготовки, або складання ЗНО,  варто використовувати наступні вправи:

Вправа «Опонент».                                                                                                                                

Мета: сформувати  позитивний настрій на участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, віднайти переваги незалежного тестування. 
Необхідно заздалегідь підготувати чисті аркуші паперу та ручки чи олівці.
Інструкція для учнів. Завдання складається з двох етапів.
I – етап. Візьміть аркуш і розділіть його на дві половини. Напишіть на одній половині позитивні моменти ЗНО, а на другій – негативні. Коли всі завершили, переходимо до наступного етапу.
II етап – обговорення. Виписані негативні моменти ЗНО потрібно перетворити на позитивні або нейтральні.

Вправа «Я переживаю стрес, коли…».                                                                                              

Мета: привернути увагу  до свого внутрішнього стану
Хід вправи. По колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли…»
Рефлексія: стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче, чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться.

Вправа «Рейтинг справ».                                                                                                                       І

Інструкція. Складіть самостійно список справ, які ви робите протягом дня, розподіліть їх за важливістю у порядку спадання.
Потім записують на стікерах три перші справи і прикріплюють на видне місце.
Рекомендація: в житті безліч справ, але не варто витрачати свій час на дрібниці. Краще визначати пріоритети і йти до мети.
Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч вносьте до нього позначки про «складання» вивченого матеріалу. Коли не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем. Якщо ж виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості; успіху; впевненості у своїх силах.

У системі психологічної підготовки учнів до ЗНО варто використовувати прості релаксаційні вправи із візуалізацією символів, що знімають психічну напругу, наприклад:
Встати із заплющеними очима, руки вздовж тіла, ноги на ширині плечей, розслабитись. Уявіть, що у вашому сонячному сплетінні є згусток енергії, що випромінює яскраве світло. Визначте для себе його колір. Уявіть собі, що світло стає дедалі інтенсивнішим і виривається з вашого тіла, з пальців рук і ніг, з голови. Уявіть собі, що Ваше тіло світиться, як сонце, що вся кімната сповнилася світлом. Потім уявіть, що Ви – неймовірно сильний маяк, і з вашого тіла б'є джерело потужної енергії. Збережіть у собі це відчуття сили та життєвої енергії. Потягніться трішки й розплющте очі. Ви знову свіжі й бадьорі, готові ефективно працювати далі. А тепер уявіть собі, що світло поширюється далі й далі, поки не вкриє всю Землю...

Вправа «Програмування долі».                                                                                                Напишіть свій власний лозунг. Почніть так: «Щодо моєї участі в ЗНО, то я хотів(ла) би, щоб...». Продовжіть цей рядок. Неодмінно закінчіть словами: «І я можу це зробити!» Перечитуйте це гасло кожного разу перед сном. Повірте у свої сили.

 Психологічні підказки майбутнім учасникам ЗНО.
· Кожен день варто виконувати спеціальні вправи, які допоможуть зняти емоційну напругу і втому. В день зовнішнього тестування такі вже звичні вправи допоможуть швидко побороти хвилювання.
· Позбутися хвилювання у перші хвилини тестування допоможе глибоке дихання: зробіть вдих, потім повільний видих, уявляючи при цьому, що вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте хвилювання, невпевненість.
· Запорукою підтримання інтелектуальної форми є гарна фізична форма, тому займайся фізкультурою. Ось короткий комплекс, який допоможе протягом хвилини відновити працездатність і створити робочий настрій. Кожна вправа виконується протягом 8-10 секунд.
- Обертайте очима, намагаючись якомога більше побачити навколо себе. Шість разів за годинниковою стрілкою, шість разів – проти, і очі швидко „скинуть” втому.
- Сядьте прямо, покладіть руки на потилицю. Зробивши глибокий вдих, якомога міцніше притисніть голову до долонь і відпустіть.
- Продовжуючи сидіти прямо, візьміться руками за сидіння стільця і підніміть плечі якомога вище. Затримайтесь на декілька секунд і опустіть плечі.
- Поставте лікті на стіл, покладіть підборіддя на долоні, глибоко вдихніть і, зберігаючи шию прямою, міцно притисніть підборіддя до долонь.
- Сидячи за столом, притисніть витягнуті руки одну до одної.
- Сидячи на стільці, піднімайте поперемінно прямі ноги з витягнутими пальцями.
· Перш, ніж починати роботу, треба усвідомити, що саме ти повинен зробити, скільки це має забрати часу, визначити порядок роботи.
· Плануючи графік роботи, пам'ятай, що найвища продуктивність праці настає через 20—30 хв. після початку роботи. Найскладніші завдання доцільно виконувати саме тоді. Простіші й цікавіші – наприкінці. Проте, якщо тобі важко, починай роботу з цікавішого.
· Починай роботу, відпочивши. Найкращий відпочинок – 1,5-2 год. сну або прогулянка, спорт, допомога батькам по господарству.
· Першу годину можна працювати без перерви, а далі необхідно робити 5-10-хвилинні перерви через кожні 40-50 хв. напруженої роботи, під час яких можна виконувати фізичні вправи.
· Якщо якесь завдання не можеш виконати одразу, не розгублюйся – спробуй повторити через якийсь час.
· Пам'ятай: перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто вірить у себе.

Методичні поради учням
Тренуйся!
Перед офіційним  тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів – просто заради тренування. Не можна навчатися добре вирішувати тести, не виконуючи їх самих, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Ці тренування не тільки призводять до знайомства з типовими конструкціями тестових завдань, але дають вам і інший досвід – самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.
Поспішайте!
Тренуйтеся із секундоміром у руках. Порівнюйте час потрібний для виконання тестів. Обмежуйте його. Без подібних обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації загальної ситуації неможливо змоделювати той стрес (напругу), що викликає будь яке тестування.
Випробовуйте!
У тренуваннях застосовуйте правильну тактику, тобто додержуйтеся всіх рекомендацій, як правильно вирішувати окремі завдання або тест у цілому. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а потрібно відразу ж ознайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей пояснить вам, що ж саме є необхідним в інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати тільки активно тренуючись у тестуванні.
Пропускайте!
Треба навчатися пропускати важкі або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими ви обов'язково впораєтеся. Просто нерозумно недобрати балів тільки тому, що ви не добралися до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал, який вам невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких питань, то не варто пропускати всі перші завдання.
Вгадуйте!
Якщо ви впевнені у виборі, але інтуїтивно може віддати перевагу якійсь відповіді іншим, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило приводити до приросту балів.
Виключайте!
Багато завдань можна швидше, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох ознаках (а це легше), а не відразу на п'ятьох – сімох (що набагато складніше).
Скорочуйте вибір!
Якщо кілька відповідей (1-2) із чотирьох або п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші підхожими з різною імовірністю, то у цьому випадку правильніше буде не пропускати завдання, а намагатися вибрати відповідь із інших просто навмання. Шляхом такої тактики ви отримаєте більше балів. Це – теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь свідомо не годиться) – це теж знання, і не розумно відмовлятися від його використання.
Думайте тільки про поточне завдання!
Коли ви бачите завдання (питання), забувайте все, що було в попередньому, як правило, завдання в тестах не пов'язані один з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже вирішеному вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватися й правильно вирішити інше завдання. Це установка дає вам й іншим безцінний психологічний ефект – забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося вам «не по зубах»). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
Читайте завдання до кінця!
Поспіх не повинен призводити до того, що ви будете намагатися зрозуміти умови завдання з «першими словами» і добудовувати кінцівку у класній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших питаннях.
Не засмучуйся!
У будь-якому професійно підготовленому тесті чимало завдань, з якими ви просто не зможете впоратися (так заплановано). Більше того, всі 100% завдань зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду.Навіть якщо вам здається, що ви допустили занадто помилок і просто завалити тест, пам’ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з’ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатися максимального результату (завжди «п’ятірки»). Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтесь не тільки наносити удари, але й «тримати» їх (якщо висловлюватися термінами боксу). Потрібно категорично відмовитися від «комплексу відмінника», який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.
Заплануйте два кола!
Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) сеансу пройти всі завдання «за першим колом». Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких для вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й добрати щось на важких, які вам спочатку довелося пропустити. (Подібний рецепт, на жаль, не годиться для комп’ютерних тестів, які часто просто не дозволяють повертатися до попередніх завдань далі, ніж на один крок).
           
 ПОРАДИ ВИПУСКНИКАМ   
ДЕВ'ЯТЬ СПОСОБІВ УСЕ ВСТИГНУТИ

1. Плануйте завтрашній день. Заведіть блокнот, у який щовечора записуйте, що вам треба зробити завтра. І обов'язково перевіряйте, чи все із запланованого встигли зробити.
2. Не дивіться телевізор, не сидіть в Інтернеті. Ваше життя набагато цікавіше, ніж життя героїв серіалу чи події у світі. Якщо станеться щось глобальне, то ваші друзі, родичі сповістять вас. Не забувайте, вам ще потрібно багато встигнути для свого зоряного майбутнього! Переконайтесь — життя без комп’ютера є.
3. Навчіться відпочивати. Відпочинок теж потрібно занести до списку важливих справ. Тільки після доброго відпочинку, прогулянки відновиться ваша розумова працездатність і здатність запам'ятовувати складний навчальний матеріал.
4. Переводьте увагу з одного заняття на інше. Зміна видів робіт усуває одноманітність. Після того, як ви 3 години просиділи за книжками - потрібно відпочити, або переключитися на іншу діяльність.
5. Визначте пріоритети. Почніть свій день із вирішення важливого завдання. Менш важливі справи залиште на завтра.
6. Вчіться керувати своїми емоціями.
7. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.
8. Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
9. Живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге, відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю».

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО
1. Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед собою над завдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.
2. Якщо дуже важко зібратися з силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.
3. Щодня виконуйте вправи на зняття напруження, втоми, на розслаблення.
4 Чергуйте розумову і фізичну працю.
5.Нервуються завжди ті, хто погано знає матеріал. Щоб подолати свій страх, розповідайте самому собі вивчений матеріал, начебто ви робите це на іспиті.
«Спокій і тільки спокій!» — так завжди в екстремальних ситуаціях казав Карлсон.

ЯК ЛЕГШЕ ЗАПАМ'ЯТОВУВАТИ
1. Запам'ятати легше те, що розумієш. Розподілене заучування краще від концентрованого. Учіться з перервами, а не все підряд, краще помалу, ніж одразу. Більше часу витрачайте на повторення по пам'яті. Це ефективніше за просте багаторазове читання. Якщо працюєте із двома матеріалами — великим і меншим — розумно починати з більшого.
2. Щоб уникнути хвилювань запитайте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?». Коли ви зрозумієте, що ні, придумайте щось, що дійсно могло б зарадити.
3. Якщо ви можете порадитися з батьками, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряєте, і поговоріть з ним або нею. Удвох ви напевно, придумаєте розумний план, як впоратися з вашими хвилюваннями.
4. Пам'ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод вирішення проблем.
Якщо ваші переживання стали нав’язливими, зверніться до шкільного психолога.
5. Найкраще запам’ятовується  інформація, викладена на початку  і в кінці тексту. Середина, зазвичай, швидко «вилітає з голови». Тому під час запам'ятовування чи повторення приділіть особливу увагу середині.
6. Повторювати слід не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Після «завантаження» в мозок інформації, якщо її не повторити, втрачається 20—30 % у перші 10 годин. Щоб цього не трапилося, варто: прочитати текст, повторити його двічі, за 20 хвилин — тричі, за 8—10 годин — чотири рази, а за добу — 1 раз. Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.
 Яким чином можна найкраще все запам'ятати? Що для вас є найближчим: текст, малюнок, логічна схема, звукове відтворення? Вирішуйте самі, в якій системі вам ліпше працювати. Спробуйте знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі. Адже цікаве запам'ятовується набагато легше

Правила дорожнього руху 2019

 Обов'язки і права пішоходів

Пішоходи повинні рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку.
Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися по них неможливо, пішоходи можуть рухатися велосипедними доріжками, тримаючись правого боку і не утруднюючи рух на велосипедах, або в один ряд узбіччям, тримаючись якомога правіше, а у разі його відсутності або неможливості рухатися по ньому — по краю проїзної частини назустріч руху транспортних засобів. При цьому треба бути обережним і не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
Пішоходи, які переносять громіздкі предмети, або особи, які пересуваються в кріслах колісних без двигуна, ведуть мотоцикл, велосипед чи мопед, везуть санки, візок тощо, якщо їх рух тротуарами, пішохідними чи велосипедними доріжками або узбіччями створює перешкоди для інших учасників руху, можуть рухатися по краю проїзної частини в один ряд.
За межами населених пунктів пішоходи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини, повинні йти назустріч руху транспортних засобів.
Особи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини в кріслах колісних без двигуна, ведуть мотоцикл, мопед або велосипед, повинні пересуватися в напрямку руху транспортних засобів.
У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості пішоходи, які рухаються проїзною частиною чи узбіччям, повинні виділити себе, а за можливості мати на зовнішньому одязі світловідбивальні елементи, для своєчасного їх виявлення іншими учасниками дорожнього руху.
Рух організованих груп людей по дорозі дозволяється тільки в напрямку руху транспортних засобів колоною не більш як по чотири особи в ряду за умови, що колона не займає більше половини ширини проїзної частини одного напрямку руху. Попереду і позаду колони на відстані 10–15 м з лівого боку повинні бути супровідники з червоними прапорцями, а у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості — із засвіченими ліхтарями: спереду — білого кольору, позаду — червоного.
Організовані групи дітей дозволяється водити тільки по тротуарах і пішохідних доріжках, а коли їх немає — по узбіччю дороги у напрямку руху транспортних засобів колоною, але тільки у світлу пору доби і лише в супроводі дорослих.
Пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.
Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, а дорога має не більше трьох смуг руху для обох його напрямків, дозволяється переходити її під прямим кутом до краю проїзної частини в місцях, де дорогу добре видно в обидва боки, і лише після того, як пішохід упевниться у відсутності небезпеки.
У місцях, де рух регулюється, пішоходи повинні керуватися сигналами регулювальника або світлофора.
У таких місцях пішоходи, які не встигли закінчити перехід проїзної частини дороги одного напрямку, повинні перебувати на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, а у разі їх відсутності — на середині проїзної частини і можуть продовжити перехід лише тоді, коли це буде дозволено відповідним сигналом світлофора чи регулювальника та переконаються в безпеці подальшого руху.
Перед виходом на проїзну частину з-за транспортних засобів, що стоять, та будь-яких об’єктів, що обмежують оглядовість, пішоходи повинні впевнитись у відсутності транспортних засобів, що наближаються.
Чекати транспортний засіб пішоходи повинні на тротуарах, посадкових майданчиках, а якщо вони відсутні, — на узбіччі, не створюючи перешкод для дорожнього руху.
На трамвайних зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, пішоходам дозволяється виходити на проїзну частину лише з боку дверей і тільки після зупинки трамвая.
Після висадки з трамвая необхідно залишити проїзну частину не затримуючись.
У разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного та (або) синього кольору і (або) спеціальним звуковим сигналом пішоходи повинні утриматися від переходу проїзної частини або негайно залишити її.
Пішоходам забороняється:
a)
Виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху;
б)
раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід;
в)
допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину;
г)
переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири і більше смуг для руху в обох напрямках, а також у місцях, де встановлено огородження;
ґ)
затримуватися і зупинятися на проїзній частині, якщо це не пов’язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху;
д)
рухатися по автомагістралі чи дорозі для автомобілів, за винятком пішохідних доріжок, місць стоянки і відпочинку.
























У разі причетності пішохода до дорожньо-транспортної пригоди він повинен подати можливу допомогу потерпілим, записати прізвища та адреси очевидців, повідомити орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції про пригоду, необхідні дані про себе і перебувати на місці до прибуття поліцейських.
Пішохід має право:
a)
на перевагу під час переходу проїзної частини позначеними нерегульованими пішохідними переходами, а також регульованими переходами за наявності на те відповідного сигналу регулювальника чи світлофора;
б)
вимагати від органів виконавчої влади, власників автомобільних доріг, вулиць і залізничних переїздів створення умов для забезпечення безпеки дорожнього руху.





5. Обов'язки і права пасажирів
Посадку (висадку) дозволяється здійснювати пасажирам після зупинки транспортного засобу лише з посадкового майданчика, а в разі відсутності такого майданчика — з тротуару чи узбіччя, а якщо це неможливо, то з крайньої смуги проїзної частини (але не з боку суміжної смуги для руху), за умови, що це буде безпечно та не створить перешкод іншим учасникам руху.
Пасажири, користуючись транспортним засобом, повинні:
a)
сидіти або стояти (якщо це передбачено конструкцією транспортного засобу) в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування;
б)
під час пересування на транспортному засобі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутими (крім пасажирів з інвалідністю, фізіологічні особливості яких заважають користуватися ременями безпеки), а на мотоциклі і мопеді — в застебнутому мотошоломі;
в)
не забруднювати проїзну частину та смугу відведення автомобільних доріг;
г)
не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху.
ґ)
у разі зупинки чи стоянки транспортних засобів на їх вимогу в місцях, де дозволено зупинку, стоянку чи паркування лише водіям, які перевозять пасажирів з інвалідністю, на вимогу поліцейського пред’явити документи, що підтверджують інвалідність (крім пасажирів з явними ознаками інвалідності) (підпункт додано 11.07.2018).






















Пасажирам забороняється:
a)
під час руху відвертати увагу водія від керування транспортним засобом та заважати йому в цьому;
б)
відчиняти двері транспортного засобу, не переконавшись, що він зупинився біля тротуару, посадкового майданчика, краю проїзної частини чи на узбіччі;
в)
перешкоджати зачиненню дверей та використовувати для їзди підніжки і виступи транспортних засобів;
г)
під час руху стояти в кузові вантажного автомобіля, сидіти на бортах або в необладнаному для сидіння місці.
















У разі дорожньо-транспортної пригоди пасажир причетного до пригоди транспортного засобу повинен подати можливу допомогу потерпілим, повідомити про пригоду орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції і перебувати на місці до прибуття поліцейських.
Пасажир під час користування транспортним засобом має право на:
a)
безпечне перевезення себе і багажу;
б)
відшкодування завданих збитків;
в)
отримання своєчасної і точної інформації про умови і порядок руху.







6. Вимоги до велосипедистів
Рухатися по дорозі на велосипедах дозволяється особам, які досягли 14-річного віку.
Велосипедист має право керувати велосипедом, який обладнаний звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду — білого кольору, по боках — оранжевого, позаду — червоного.
Для руху в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості на велосипеді повинен бути встановлений та увімкнений ліхтар (фара).
Велосипедисти, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
Колона велосипедистів, що рухається по проїзній частині, повинна бути розділена на групи (до 10 велосипедистів у групі) з дистанцією руху між групами 80–100 м.
Велосипедист може перевозити лише такі вантажі, які не заважають керувати велосипедом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху.
Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, велосипедисти зобов’язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі.
Велосипедисту забороняється:
a)
керувати велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з вимкненим ліхтарем (фарою) чи без світлоповертачів;
б)
рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд облаштовано велосипедну доріжку;
в)
рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
г)
під час руху триматися за інший транспортний засіб;
ґ)
їздити, не тримаючись за руль, та знімати ноги з педалей (підніжок);
д)
перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7 років, які перевозяться на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками);
е)
буксирувати велосипеди;
є)
буксирувати причеп, не передбачений для експлуатації з велосипедом.

























Велосипедисти повинні виконувати вимоги цих Правил, що стосуються водіїв або пішоходів і не суперечать вимогам цього розділу.




Юність - криза 17 років

 Юність... Прекрасний вік. Відчуття того, що все життя попереду стільки відкритих можливостей!                                                

Характеризується переходом від підліткового віку до дорослого життя. Юнацький вік охоплює часовий період від 16 до 21 років.          До цього віку завершується фізичний розвиток, а в психологічному плані формується самосвідомість, вирішуються питання самовизначення, пошуку подальших життєвих планів. Особистість стабілізується, молода людина здатна сам відповідати за свої рішення.
Якщо підліток дивиться на життя з позиції сьогодення, то юнак (дівчина) дивиться на теперішнє з позиції майбутнього. Людина закінчує школу, і на порозі дорослого життя вона стоїть перед вибором подальшого шляху: ким бути, яку професію обрати, де продовжити навчання. Провідною діяльністю  стає навчально-професійна діяльність.

Вибір шляху
Необхідність вибору життєвого шляху пов'язана з виникненням чергового переломного моменту в житті людини, так званої кризи юнацького віку або, умовно кажучи, кризи 17 років.                      

Вийшовши зі стін школи, юнак чи дівчина стоїть на порозі самостійного дорослого життя. Стільки доріг попереду, потрібно вирішити, як далі будувати свою долю.                                                   
Багато відчувають страх перед невідомістю: раніше все було просто і зрозуміло - шкільні роки, життя під крилом батьків, а тепер треба визначатися з тим, що робити далі, природно, в такій ситуації юнак (дівчина) відчуває стрес.
Тому незайвою буде підтримка близьких людей, можливо, мудра порада допоможе визначитися з подальшими планами.

Вибір професії
Головним завданням є вибір майбутньої професії, пошук відповідного навчального закладу. Якщо молода людина не змогла вступити до навчального закладу, то криза проявляється у неї найбільш гостро. Їй здається, що сталася катастрофа, її плани руйнуються на очах. Це все дуже важко переживається.
Потрібно знову починати роботу по самовизначенню. Знову життя ставить перед вибором: або обирати інший навчальний заклад, наприклад, менш престижний,  або ж відкласти вступ у вибраний ВУЗ на наступний рік.
Деякі йдуть працювати.
Якщо молоді  люди змушені почати працювати, то попереду ще адаптація на новому робочому місці. Пристосування до колективу, до нового режиму дня, придбання нових трудових навичок викликають труднощі .

Починає формуватися світогляд.
Так чи інакше, юнацький вік припускає більшу чи меншу ступінь незалежності від батьків. В юності людина починає розуміти, що вона  у відповіді за своє подальше життя. Це пора прийняття відповідальних рішень, самовизначення. Людина розуміє, що тільки від неї залежить те, яким буде її місце в житті, це стосується вибору майбутньої професії, супутника життя. Безліч різних варіантів вибору іноді лякає, адже хочеться правильно вибрати собі подальший шлях, не помилитися, щоб не втрачати час. Юності все ще притаманний максималізм, коли хочеться все і відразу.

 Як подолати кризу
Перш за все, потрібно вірити в себе і нічого не боятися. Якщо ви зробили неправильний вибір, то не варто сумувати - життя ще дасть шанс все виправити.
Не бійтеся невдач - адже юність - це час, коли попереду ще все життя. В цей час ще дозволено робити помилки.
Любіть життя - вона прекрасна!
Це найцінніше, що є у людини. Не квапте час, якщо ви вибрали ВУЗ - вчіться, студентські роки чудові і неповторні.
Якщо вибрали професію - освоюйте її. Зараз ви повні сил і знаходитеся в найбільш працездатному віці. Зараз відбувається бурхливий розвиток особистості, творчі ідеї та винаходи притаманні юним людям. Пам'ятайте, що юність - чудова пора, час романтичних побачень, першої любові.
Насолоджуйтеся життям і не квапте час, нехай все йде своєю чергою, і тоді криза мине успішно, дозволивши вам вступити на новий щабель вашого розвитку.



БЕЗПЕЧНІ КАНІКУЛИ


1. Під час канікул, перебуваючи на ву­лиці й ставши учасником дорожньо-транспортного руху, чітко виконувати правила
дорожнього руху:
- рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку;
- за межами населених пунктів, рухаю­чись узбіччям чи краєм проїзної час­тини, йти назустріч руху транспорт­них засобів;
- переходити проїзну частину тільки на пішохідних переходах, а у разі їх від­сутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч;
- виходити на проїзну частину з-за транспортних засобів, упевнив­шись у відсутності інших транспорт­них засобів, що наближаються;
- чекати транспортний засіб тільки на посадкових майданчиках (зупин­ках), тротуарах, узбіччях, не створю­ючи перешкод для дорожнього руху;
- у разі наближення транспортного за­собу з увімкненим проблисковим ма­ячком червоного чи синього кольору або зі спеціальним звуковим сигна­лом треба утриматися від переходу проїзної частини або негайно зали­шити її;
- категорично забороняється вибігати на проїзну частину, влаштовувати ігри на проїзній частині або поблизу неї, переходити проїзну частину поза пішохідним переходом або встанов­леними місцями;
- по проїзній дорозі на велосипеді ру­хатися дозволяється тільки дітям, які досягли 16 років; мопеди й велоси­педи мають бути обладнанні звуко­вим сигналом і світлоповертачами: спереду — білого кольору, по боках — оранжевого, ззаду — червоного; на голові у водія має бути захисний шолом; необхідно чітко дотримува­тись правил дорожнього руху;
- водіям мопедів і велосипедів заборо­няється: керувати транспортом з не­справним гальмом, звуковим сигна­лом, у темну пору доби; рухатися по автомагістралях, коли є поряд ве­лосипедна доріжка; рухатися по тро­туарах і пішохідних доріжках; їздити, не тримаючись за руль, та знімати ноги з педалей; перевозити пасажи­рів; буксирувати інші транспортні засоби;
- на інших засобах для катання (скейт-борд, самокат, ролики тощо) обирати місце на дитячих майданчиках та ін., на проїзну частину виїжджати забо­ронено;
- перебувати поблизу залізничних ко­лій дітям без супроводу дорослих за­боронено;
- учні, користуючись тран­спортним засобом, повинні сидіти або стояти тільки в призначених для цього місцях, тримаючись за пору­чень або інше пристосування.
       2. Під час канікул, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих устано­вах, приміщеннях, транспорті, учні повинні чітко виконувати правила пожежної безпеки:
 - забороняється брати з собою вог­ненебезпечні предмети, які можуть спричинити пожежу (запальнички, сірники, петарди, бенгальські вогні, феєрверки, сигарети, легкозаймисті речовини, вогнепальну рідину то­що);
- дозволяється користуватися газовою плитою вдома тільки із спеціалізова­ним електричним приладом для вми­кання під наглядом дорослих;
- забороняється використовувати ві­конниці на вікна для затемнення приміщень і застосовувати горю­чі матеріали; зберігати бензин, газ та інші легкозаймисті горючі рідини, приносити їх до приміщення;
- забороняється застосовувати предме­ти оформлення приміщень, декорації та сценічне обладнання, виготовлене з горючих синтетичних матеріалів, штучних тканин і волокон (піноплас­ту, поролону, полівінілу тощо);
- забороняється застосовувати відкри­тий вогонь (факели, свічки, феєрвер­ки, бенгальські вогні тощо), вико­ристовувати хлопавки, застосовувати дугові прожектори, влаштовувати світлові ефекти із застосуванням хі­мічних та інших речовин, які можуть викликати загоряння; установлювати стільці, крісла тощо, конструкції, які виконано з пластмас і легкозаймис­тих матеріалів, а також захаращувати предметами проходи та аварійні ви­ходи;
- у жодному разі не брати на вулиці чи в іншому місці незнайомі чи чужі предмети, які носять характер побу­тової техніки, не вмикати їх у розетку вдома чи в інших приміщеннях, усе це може призвести до вибуху та над­звичайної ситуації;
- не наближатися до електроприладів, музичної апаратури, які живляться струмом. Користуватись електропри­ладами тільки в присутності батьків, сухими руками. У разі виявлення обі­рваних проводів, неізольованої про­водки, іскріння проводки негайно повідомити дорослих; - не скупчуватися біля проходів у гро­мадських установах, входах та вихо­дах, у приміщеннях вестибюлю;
- беручи участь у масових заходах, не кричати, не свистіти, не бігати, не стрибати, не створювати травмо-небезпечних ситуацій у приміщенні, дотримуватися правил пожежної без­пеки;
- у разі пожежної небезпеки: наявнос­ті вогню, іскріння, диму — негайно вийти на повітря (за двері, балкон) і покликати на допомогу. Викликати службу пожежної охорони за номе­ром 101, назвавши своє ім'я, прізви­ще, коротко описавши ситуацію: на­явність вогню, диму, кількість людей у приміщенні, свій номер телефону;
- при появі запаху газу в квартирі, при­міщенні в жодному разі не вмикати електроприлади, не користуватися стаціонарним чи мобільним телефо­ном, відкрити вікна, двері, перевірити приміщення, вимкнути газову плиту, якщо вона була включена й вийти з приміщення; покликати на допо­могу дорослих, негайно повідомити в газову службу за номером 104 чи 101 пожежну охорону, назвавши своє ім'я, прізвище, свій номер телефону, коротко описавши ситуацію.
       3. Під час канікул, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих устано­вах, громадських місцях, приміщен­нях, транспорті тощо, учні повинні чітко виконувати правила з попередження нещасних випадків, травмування, отруєння тощо:
- під час канікул забороняється набли­жатися та перебувати біля водоймищ без супроводу дорослих для запо­бігання утоплення дітей, особливо, коли вода покрита кригою — катего­рична заборона виходити на лід для попередження провалення під лід;
- категорично забороняється наближа­тися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар'єрів, у покинутих напівзруйнованих будівлях для за­побігання обрушень будівельних ма­теріалів й попередження травм і за­гибелі;
- категорично забороняється вживати алкоголь, наркотичні засоби, тютюно­ві вироби, стимулятори;
- категорично забороняється вживати в їжу гриби;
- категорично забороняється брати в руки, нюхати, їсти незнайомі дикі рослини чи паростки квітів, кущів, дерев, що може призвести до отру­єння;
- пересуватися обережно, спокійно. Беручи участь в іграх, не створюва­ти хаотичний рух, не штовхатись, не кричати. На вулиці бути обереж­ним, дивитись під ноги, щоб не впас­ти в яму чи у відкритий каналізацій­ний люк;
- не підходити на вулиці до обірваних, обвислих проводів, або проводів, які стирчать, а особливо, якщо від них іде гудіння — проводи можуть бути ще підживлені електрострумом;
- не можна підходити до щитових, за­лазити на стовпи з високовольтними проводами, можна отримати удар електрострумом від високовольтних живлень за 5 метрів;
- бути обережним на дитячих май­данчиках, у парках відпочинку: спо­чатку переконатись, що гойдалки чи атракціони, турніки, прилади справні, сильно не розгойдуватись й не роз­гойдувати інших, щоб не призвести до травмування, падіння;
- не виходити на дах багатоповерхівки для попередження падіння з висоти;
- не підходити до відкритих вікон, мити вікна тільки в присутності до­рослих, не нахилятись на перила, парапети сходинок для запобігання падіння дітей з висоти;
- не спускатись у підвали будинків чи інші підземні ходи, катакомби, бом­босховища: там може бути отруйний газ;
- не контактувати з незнайомими тва­ринами для запобігання укусів хво­рих на сказ тварин;
- застосовувати всі знання й правила, отримані на уроках ОБЖ, виховних годинах, навчальних уроках.
       4. Заходи щодо запобіган­ня захворювань на грип, інфекційні, кишкові захворювання, педикульоз тощо:
- при нездужанні не виходити з дому, негайно викликати лікаря — не заражати інших людей;
- хворому виділити окреме ліжко, по­суд, білизну; - приміщення провітрювати постійно;
- у разі контакту з хворим, одягати марлеву маску;
- хворому дотримуватись постільного режиму;
- вживати заходів профілактики: їсти мед, малину, цибулю, часник; чітко дотримуватися рекомендацій лікаря;
- постійно мити руки з милом перед їжею; - не їсти брудних овочів і фруктів, ре­тельно їх мити, обдавати окропом;
- для запобігання захворювань на пе­дикульоз регулярно мити голову; до­вге волосся в дівчат має бути зібране в зачіску, не користуватися засобами особистої гігієни (розчіскою) інших осіб, а також не передавати свої за­соби гігієни іншим. Не міряти й не носити чужий одяг, головні убори, а також не передавати іншим свій одяг;
- не вживати самостійно медикаментів, медичних препаратів, не рекомендо­ваних лікарем;

- у разі якщо ви почуваєте себе погано, а дорослих немає поряд, викликайте швидку медичну допомогу за номе­ром 103, описавши свій стан, назвав­ши номер свого телефону, домашню адресу, прізвище, ім'я, обов'язково зателефонуйте батькам


ЯК ГОТУВАТИ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА УЧНЯМ

1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.
2.  Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.
3.  Точно й детально записуй, що задано з кожного предмета.
4.  Навчися користуватися словниками й довідниками. З’ясовуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.
5. Якщо в тебе є комп'ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.
6. Якщо матеріал, який подавали на у році, є для тебе складним, повтори матеріал цього ж дня, навіть якщо наступний урок буде лише через кілька днів.
7.  Починаючи виконувати завдання, думай не тільки про те, що треба зробити (тобто про зміст завдання), а й про те, як (за допомогою яких прийомів, засобів) це можна зробити.
8. У разі потреби звертайся по допомогу до дорослого або до однокласників.
9.  Починаючи виконувати уроки, відкрий щоденник, подивися, чи всі завдання ти записав.
10.  Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.
11. Прибери зі столу все зайве — те, що може відвертати твою увагу. Приготуй те, що потрібно для виконання першого завдання (підручник, зошити, карти, олівці, словники, довідники тощо). Після того як підготуєшся до першого уроку, прибери все й приготуй те, що потрібно для виконання наступного.
12. Між уроками роби перерви.
13.  Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам'ятати.
14. Перш ніж виконувати письмові завдання, зрозумій і вивчи правила до них.
15.  Читаючи параграф підручника, став собі запитання: про що (або про кого) йдеться в цьому тексті тощо.
16.  Шукай зв'язок кожного нового поняття, явища, про яке ти дізнаєшся, з тим, що ти вже знаєш. Співвіднось нове з уже відомим. Стеж за тим, щоб це були не випадкові, зовнішні зв'язки, а головні зв'язки за змістом.
17. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацьовуй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів.
18.  Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, упродовж кількох днів, рівномірно розподіляючи навантаження.
19.  Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам'ятати матеріал. До них необхідно звертатися, відповідаючи на уроці. Чим краще ти вмієш користуватися картами, схемами, таблицями, тим вищою буде оцінка.
20.  Спробуй у підготовці усних завдань використовувати метод «5 П», розроблений американськими психологами. За даними психологів такий метод дає змогу зосередити увагу на найважливішому в тексті й сприяє кращому його запам'ятовуванню.
21. Складай план усної відповіді.
22. Перевіряй себе.

Пам'ятай
Ми найкраще запам'ятовуємо:
  те, чим постійно користуємося;
  те, до чого нам треба буде повернутися (перервані дії);
  те, що нам потрібно;
   те, що ми можемо пов'язати з іншими нашими знаннями й уміннями;
те, що пов'язано з нашими переживаннями (і приємними, і неприємними).




Немає коментарів:

Дописати коментар